"Przej¶te z tradycji starożytnej pojęcie sztuki, a więc wspartej na wiedzy i doświadczeniu umiej¶tności wykonywania określonych dzieł, odgrywało istotną rol#281 w umysłowości średniowiecznej. Przyczynił się zapewne do tego system edukacyjny, zakładający konieczność nabywania wiedzy teoretycznej w zakresie septem artes liberales (siedmiu sztuk wyzwolonych), stanowiących podstaw¶ wszelkiego wykształcenia.
Ujednolicenie nauczania (na poziomie szkolnym, a następnie w uniwersyteckich Facultates Artium) i oparcie programów dydaktycznych na owych siedmiu sztukach stworzyło intelektualną podstaw¶ zwartości i wspólnoty kultury umysłowej ówczesnej Europy łacińskiej. Różnice etniczne nie odgrywały większej roli w owej paneuropejskiej rzeczypospolitej ludzi wykształconych, posługujących się nadto wspólnym (łacińskim) językiem.
Jakie treści doktrynalne formowały umysłowość inteligentów w Polsce średniowiecznej na wspomnianych etapach kształcenia? Na to pytanie starają się odpowiedzieć autorzy prac zamieszczonych w niniejszej książce.
Tom ten otwiera seri¶ publikacji materiałów II Kongresu Mediewistów Polskich, który odbył się w Lublinie (19-21 września 2005 r.) staraniem Stałego Komitetu Mediewistów Polskich oraz Instytutów Historii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej i Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II".
(z wprowadzenia Prof. dr hab. Teresy Michałowskiej)
SPIS TREŚCI:
W. Fałkowski - Przedmowa.
T. Michałowska - Wprowadzenie.
I. TREŚCI DOKTRYNALNE WYBRANYCH "SZTUK"
J. Domański - Gramatyka między metafizyką a poezją.
M. Markowski - Filozoficzna formacja uniwersytecka w Polsce średniowiecznej.
T. Michałowska - "Ars dictaminis" w Polsce średniowiecznej. Literackie treści doktryny.
E. Witkowska-Zaremba - "Ars musica" jako przedmiot nauczania w obrębie "quadrivium".
M. Markowski - Krakowska szkoła międzynarodowego nauczania astronomii.
II. PROGRAM I METODY NAUCZANIA "SEPTEM ARTES" W POLSCE
K. Ożóg - Zakres i metody nauczania "septem artes" na Wydziale Sztuk
Uniwersytetu Krakowskiego w XV wieku.
K. Stopka - Zakres i program nauczania "septem artes" w szkołach katedralnych.
M. Mejor - Kanon lektur i komentarze w polskim szkolnictwie XIV-XV wieku. Uwagi
o cytatach.
Indeks postaci historycznych.
Summaries and about the Authors.
Wrocław 2007
Wydanie: pierwsze
Objętość: 146 stron
Format: 24 x 16 cm
Oprawa: miękka
ISBN: 978-83-925181-9-8
Cena: 22,00 zł
|